Agenda

Archief 2014

verslag Sinterklaas en Pieterbazentocht

alt

's-morgens om negen uur stonder er meer de vijfentwintig enthousiaste mountainbik(st)ers in Eelde klaar voor een leuke tocht.

Uitgezwaaid door Kick en Gerke en met Erik als voorrijder, begonnen we over wat verhard, wat al snel plaats maakte voor zandpaden, naar Glimmen.

Waarna we afzakten via leuke bos percelen naar Zuidlaren om daarna bij Schipborg de vaste route te gaan rijden waar we nog bijna de halve groep zijn kwijtgeraakt.

In Anloo was onze koffie pauze, waar we onder het genot van een kop koffie, pepernoten, taai-taai en andere zoetigheid, weer op adem konden komen.

Dit was ook bijna het zuidelijkste puntje waar we zouden komen, hierna ging het al snel langs Gasteren weer naar het noorden maar natuurlijk wel via prachtige singeltracks, heide velden en uitdagende bospaadjes.

Het nadeel van zo'n grote groep is dat je goed moet opletten dat je geen mensen kwijtraakt, gelukkig wisten de meeste rijders de route waardoor we elkaar steeds weer vonden, Toen we bijna weer terug waren zwaaide er een hele groep af zodat de NAC toch nog (ondanks hun bedroevend lage opkomst) in de meerderheid was, waarbij het opviel dat Paul Oud steeds in de voorste regionen aan het trappen was.

Verslag najaarstocht

alt

Zondag de najaarstocht gereden met de start weer eens bij de Norgerberg zodat we nadien onze clubsponsor konden aandoen voor een kopkoffie met appelgebak.
Half tien stond een ieder klaar om te vertrekken maar bleek er toch nog iemand zijn materiaal niet in orde te hebben, na de binnenband en later ook nog de buitenband te hebben vervangen konden we los.
Karel had de route in zijn GPS waardoor hij automatisch de voorrijder werd. Na eerst achter de Norgerberg de nodige paadjes te hebben verkend gingen we via Westervelde weer terug over Norg waar we naar Joris zijn vriendin konden zwaaien waarna het hier en daar zoeken was naar de goed verborgen paadjes die hier en daar aan het zicht ontrokken waren door takken of struikgewas.
Ook kregen we pittige zandpaden en zuigende ondergronden te verwerken onderweg naar Peest, om in Zeijen te komen hadden we ook nog een paar verharde paden en wegen waardoor we weer enigszins op adem konden komen voor zover dit nodig was. Bij Zeijen waren er prachtige bossen met nog mooiere paadjes waar de koprijder wat te enthousiast er van door ging waardoor de achterste fietsers moeite hadden om het juiste spoor te volgen, gelukkig hebben we elkaar weer snel gevonden.
Langs veel bekende, maar daardoor niet minder leuke paden ging het via de kogelvangers en het Norgerbos waar we het racebaantje nog hebben gerond, terug naar de Norgerberg waar we na 44km. op het terras nog even na konden praten.
Het was een mooi rondje met prachtig weer en fijne medefietsers.

Tot de volgende (club) toertocht.

De fiets

Hierbij een aantal algemene fiets-tips:

- Controleer altijd je fiets voor je naar de training gaat: Wielen / remmen / ketting / schakelmechanisme

- Draag altijd een goed gekeurde helm met je naam en telefoonnummer van thuis er in.

- Neem tijdens een lange tocht: fietspomp, binnenband, bandenlichters, multi-tool, voldoende eten en drinken mee.

- Pomp je band niet te hard op, omdat een harde band minder grip heeft in zand en modder.

- Zorg dat de remmen zo staan afgesteld dat je met twee vingers kunt remmen en nog steeds de handvaten goed kunt vasthouden.

- Klik pedalen lijken stoer maar zijn pas aan te raden als je techniek en kracht voldoende zijn. Vraag eerst je trainer om advies.

Nieuwe MTB?cubeAim2

Je hebt een nieuwe MTB nodig. De oude past niet meer of je begint met mountainbiken en hebt een eigen MTB nodig.
Waar moet je dan op letten bij aanschaf?

Wielmaat
MTB’s zijn er in alle kleuren en maten. Voor bikers tot 8 jaar adviseren we een fiets met 24' wielen.
Daarna kun je op een fiets met 26” wielen rijden. Vanaf 12 jaar kun je als je lang bent (plus 1,75) een 29” (twentyniner) overwegen.

Framemaat
Stelregel is: binnen beenlengte x 0,226cm = framemaat
Meet de lengte van je binnen been op blote voeten (zet deze ongeveer 15 cm uit elkaar). Dat wil zeggen vanaf de vloer tot en met je kruis.
Vermenigvuldig de binnen beenlengte met 0,226. Rond de uitkomst naar beneden af.
Dit is dan de juiste fietsmaat.

Voorbeeld: 58 cm x 0,226 = 13,10 inch. Afgerond: 13 inch.
Je past dus op een leenfiets van de club:
een Cube Aim maat 13,5” met 26”wielen

Framemateriaal
Aluminium is de beste keuze.
Vergeet carbon en titanium. Staal is out.

Afmontage
Eigenlijk het belangrijkste van je fiets: alle bewegende delen zoals derailleurs, crankstel, trapas, pedalen, shifters, remmen, ketting en cassette. Deze bepalen in grote maten hoe je fiets rijdt. Fabrikanten als Shimano en Sram hebben hun onderdelen in groepen verdeeld. Van hele dure, lichte groepen voor de profs tot betaalbare en zware voor de recreatiefietser.nieuweScotts1 2

Shimano groep  Voor wie?

X7 Serieuze mountainbiker
5.0 Serieuze mountainbiker
4.0 Recreatieve mountainbiker

Het mooiste is natuurlijk als een fietsfabrikant de fiets met onderdelen uit 1 groep afmonteert. Maar helaas komen er veel mix-fietsen voor. De fabrikant monteert dan wel een dure achter derailleur maar ook een goedkope en minder duurzame cassette en ketting. Want die vallen toch minder op. (maar die slijten wel het snelst!)

Verslag bouwvakkerstocht

alt
Zondag 3 augustus samen met gemiddeld zeven nac’ers  een mooie lange toertocht gereden als training voor de veldlag om Norg.

Al snel na de start kwamen we bij de Langeloër bult waar iedereen boven is gekomen (Karel zelfs fietsend) via een mooi paadje langs de ijsbaan door het Mensinghe bos naar het sterrenbos waarna we het ”karakterstuk” kregen welke deze keer bestond uit een hobbelige slootkant van minstens een kilometer lang.

Via een redelijk lang stuk asfalt kwamen we bij de Duitse kogel vangers waarna we bij de grafheuvels naar het zuiden gingen, hier brak even paniek uit omdat we een fietser kwijt waren maar deze kwam gelukkig na wat zoeken weer terecht….

Door kleine bosages met mooie slingerende paadjes kwamen we na dertig kilometer in Zeyen waar we koffie hebben gedronken, hier is nog kontakt gezocht met een laatkomer die ook nog graag mee wilde.

verslag vakantietocht Gieten.

Voor de maandelijkse club tourtocht op 6 juli had Maarten een pittige tocht van zo'n 57km uitgezet door het mooie Drentse landschap in het noordoosten van de provincie.Uiteraard starten

altwe traditiegetrouw om half 10 in de ochtend, dit keer vanuit het dorp Gieten met 7 man.

Het had op de dag en in de nacht voor de tocht nog wat geregend, maar dankzij de zandgrond die in de regio de bovenlaag van de bodem vormt, trekt het regenwater snel weg, met een  mooie vaste ondergrond om op te ATBen als resultaat.

Het weer op deze zondag ochtend was precies goed voor een mooie toertocht.

Na een stukje ‘warm’ fietsen door een park om het dorp, konden we aan de bak in het Zwanemeer bos ten noorden van Gieten.

Een bos met leuke kronkelige paadjes, een paar ‘kuilen’ langs het meer, maar ook met struiken die dicht op het pad staan, waardoor bijna de hele groep de eerste bebloede schrammen al op de bovenarmen had staan.

Laatste nieuwsbrief jeugd

Klik hier voor de laatste nieuwsbrief van de jeugd.

Verslag "Henk's hekjestocht " / bevrijdingstocht (nu met video)

Henk Hekjestocht

Voor de maandelijkse club tourtocht op 4 mei had Henk een tocht van zo'n 60km uitgezet door het mooie Groningse en Friese landschap.In het kader van de altbevrijdingsfestiviteiten van deze dag stond deze tocht traditiegetrouw bekend als de bevrijdingstocht., maar voor de gelegenheid kreeg hij tevens de naam: "Henk 's hekjestocht".

We vertrokken rond half tien met elf man, vanaf het slot bij het Coenderbos bij Nuis.
Nadat we de leukste paadjes bij het slot hadden verkend, gingen we naar het noorden over een weiland met pas gemaaid gras waarna de eerste derailleurswieltjes, cassette's en trappers konden worden vrij gemaakt van gras, de A7 werd overgestoken en via mooie paadjes kwamen we langs Boerakker waarna we via een prima begaanbare slootkant bij een pondje uitkwamen.

Foto's jeugd toertocht 12 april

jeugd trainingDiederik heeft tijdens de jeugd training (toertocht) een aantal foto's gemaakt. Klik op de foto om meer te zien!

verslag paashaastocht 2014

Zondagmorgen 6 april om kwart over negen verzameld bij de Albert Heyn en om half tien op pad.

We vertokken in westelijke richting via de winkelstraat een kort single trackje en een berg kammetje naar een bosje waar we een leuk rondje konden doen, door een wandelaar die beweerde dat waar hij stond geen fietspad was een hoekje over geslagen en via mooie kronkelige paadjes via de tunnel bij de rotonde weer terug in Roden gekomen waar Harry nog even snel een andere binnenband in zijn voorwiel heeft gezet om zo het voordeel van een “lefty” te demonstreren. Hierna zijn we via het industrie terrein en het park langs de golfbaan naar het sterrenbos gefietst.

MTB Ameland 2014

alt

altEr stond een overzeese toertocht op het programma en wel eentje op Ameland.

Zondagmorgen de eerste boot vanaf Holwerd genomen en Maarten (met aanhang(en)) en Paul waren al snel gesignaleerd maar waar was Karel toch?

Halverwege nog stil komen te liggen om de tegemoetkomende boot (die, naar we later vernamen,  Karel kwam halen) in de ondiepe en vooral smalle geul ruimte te geven.

Een uurtje later stonden we aan de start en nadat Paul zijn eerste wafel al had verorberd (na al een saucijzen broodje en een grote gevulde koek aan boord te hebben gehad) konden we starten.

Het eerste stuk gaat traditie getrouw door Nes over verhard waarna we al vrij snel op wat graspaden komen, Meteen op naar het oosten waar het Oerd op ons wacht, na een steil duin waar een verhard paadje omhoog leidt (volgens Harke zijn gps 27%) wordt het al snel natter en vooral glad….

Verslag voorjaarstocht

alt

De marathon van Ruinen als clubtoertocht

Zondag 2 maart 2014 hadden voor de clubtoertocht aansluiting gezocht bij de marathon van Ruinen. Er kon uit diverse afstanden worden gekozen, 30, 50, 70 en zelfs 100 km ! Aangezien de ervaring in het verleden had geleerd dat de 100 km wel erg veel over verharde wegen gaat hebben we als club gekozen om de 70 km variant te fietsen.
Om 9 uur zijn we met z'n vieren van start gegaan, Harke, Mark, Maarten en ik (Karel). De opkomst van clubleden viel dus enigszins tegen, maar gelukkig waren we niet alleen ...

Foto's jeugdtraining

Mountainbiken voor de jeugd

De Noordelijke ATB Club, in samenwerking met TFC NOAD, biedt mountainbiketrainingen aan voor de jeugd.

Elke zaterdagmorgen vanaf 10:00 uur starten we vanaf de Zwerfsteen, Esweg 18 in Roderesch.
Vanaf deze locatie kunnen we alle kanten op zoals, Langeloërduinen, Mensingebos en Zuursche Duinen.
De trainingen bestaan veelal uit techniek oefeningen en natuurlijk een stukje conditie.
Ook proberen we met regelmaat een toertocht of een wedstrijd te rijden.
De trainingen worden verzorgt door NTFU gediplomeerde trainers
Een (paar) keer meedoen kan natuurlijk altijd kosteloos. Heb je geen fiets en/of helm, geen probleem deze hebben we voldoende beschikbaar.
Jeugd vanaf 8 jaar is van harte welkom.

Nieuwsgierig geworden, kom dan eens langs en doe een keer mee!
Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen omtrent de jeugd, schrijf je dan even in voor de nieuwsbrief jeugd.

Verslag snerttocht borger 2-2-2014

Vanmorgen voor onze maandelijks clubtoertocht verzameld bij de voetbal kantine in Borger  waar we om klokslag half tien zijn vertrokken met zes man.

Gerke en Kick waren al even eerder vertrokken en die hebben we niet meer kunnen inhalen mede omdat er een stel wandelaars met de linten bezig waren  te verplaatsen waardoor we na twee kilometer het bordje finish alweer zagen…. Nadat we de desbetreffende wandelaars uiterst vriendelijk hadden verzocht dit niet meer te doen konden we de route  vervolgen.

Uitslagen MTB Wintercross

Onder schitterende condities vond op zaterdag 18 januari de 3e wedstrijd van de MTB Wintercross in Norg plaats. Voor de diverse categorieën was er een mooi compact parcours neergelegd. De jongste jeugd ging om kwart voor elf van start om zo rond 3 uur te finishen met de 17-18-jarigen. Al met al een geslaagde dag dankzij de rijders en rijdsters, ouders en natuurlijk de vele vrijwilligers.

De uitslagen vindt je via onderstaande linkjes.

Uitslagen MTB Wintercross 8-9 jaar

Uitslagen MTB Wintercross 10-11 jaar

Uitslagen MTB Wintercross 12-13 jaar

Uitslagen MTB Wintercross 14-15 jaar

Uitslagen MTB Wintercross 16-18 jaar

Tot een volgende westrijd!

KNWU Licentieaanvragen 2014

Het wielerjaar 2013 nadert zijn einde en dat betekent dat de licentie voor 2014 met ingang van 1 november via de site van de KNWU kan worden aangevraagd. We willen je graag informeren over de start van de licentieaanvragen 2014. Er zijn voor 2014 een aantal zeer belangrijke wijzigingen!