Agenda
Zoeken

Archief 2010

Verslag bouwvakkertocht 7 augustus 2010

Zondag 7 augustus was het weer tijd voor onze traditionele bouwvakkertocht.

Ondanks dat deze tocht voor de meeste van ons in de vakantie valt hadden we toch een hele redelijke opkomst van maar liefst acht man…

Onne had een mooie tocht voorbereid  waar we volgens hem ook weer over paden zouden komen waar we nog niet eerder langs zijn gefietst, dat bleek achteraf Verslag bouwvakkertocht 7 augustus 2010ook zo te zijn al betwijfelden we hier en daar wel of je nog van paden kon spreken.Onne was te snel voor de camera

Henk en Jan waren op hun nieuwe 29ers en ze konden ons prima bijhouden.

Gerke was ook van de partij ondanks zijn opmerkingen op het forum.

Bij de Norgerberg vertrokken we in westelijke richting over het molenveen en de molenduinen

verslag toertocht 5 december

altafgelopen zondag al weer vroeg uit de veren en gelukkig viel het weer reuze mee.

Dus in de auto, en op naar de Norgerberg,

De reis ging vlotter dan ik had verwacht dus had ik nog mooi tijd om even van tevoren op de fiets een rekening bij wim door de bus te gooien.alt

Tot mijn verbazing was hij al druk bezig zijn stoepje sneeuwvrij te maken, snel even een praatje en toen  terug naar de Norgerberg omdat het al bijna halftien was.

Sebastiaan (onze voorrijder) was al aanwezig en even later konden we met de groep vertrekken.

De gps coördinaten hadden we van Onne gekregen dus dat beloofde weer en mooie tocht.

Waar we precies zijn geweest kun je op onnderstaande route wel zien, de tocht stuurde ons door een prachtig besneeuwd landschap met hier en daar een veradelijke ondergrond die je niet zag onder de sneeuw, hierdoor ben ik een keer onderuit gegaan en Peter kon ook niet de hele route op zijn zadel blijven.

Trainingen Steenbergen

Dinsdag en Donderdag worden er in de Zuurse Duinen bij Steenbergen trainingen voor veldrijders gehouden. Deze trainingen worden door Jan Steensma gegeven. Iedereen mag aan deze trainingen meedoen, ook leden van ATBNoord natuurlijk, en ook op de ATB. Er is een kleine financiele bijdrage van 1 of 2 euro per training.

Start om 15.00 uur vanaf het kleine "parkeerplaatsje" bij het "nephunebed"

Ze zullen doorgaan tot het NK veldrijden.

Cityride 7 november 2010

altVerslag van toertocht van 7-11-2010

Een mooie zondag ochtend, half bewolkt dus zo nu en dan wat zon en best wel fris, was de entourage waarin de tourtocht vandaag zou plaats vinden. Het thema van vandaag was: Urban Biking by day. Startpunt was de Kardinger bult.

Maar voordat we de glibberige kleiberg gingen beklimmen verzorgde ondergetekende de warming up. Omdat vandaag een groot beroep zou worden gedaan op onze stuurvaardigheid en onze algehele fietscontrole, heb ik gekozen voor een stuur en behendigheid oefening. Ik had een slalom uitgezet met pylonen.

Verslag atb rondje texel

altZaterdag 16 oktober 2010

ATB rondje Texel

De afgelopen weken ben ik regelmatig eens met mijn hybride fiets van de verharde paden afgeraakt. En dat is me goed bevallen. De fiets kan er aardig tegen, ik mis duidelijk nog wat ervaring, maar het is wel heel leuk.

Voor de motivatie zijn trainingsdoelen altijd handig en zoekend naar een MTB tocht in de buurt kwam ik een hele mooie tegen. Alleen Qua trainingsdoel even jammer dat het al gelijk is, in plaats van een aantal weken ver weg om er specifiek voor te trainen...
Ik kwam op deze tocht op Texel tegen op de site van de Noordelijke MTB club via http://www.atbnoord.nl/. het is een MTB tocht van 50 km vanuit Den Helder over Texel. Ik heb afgesproken met Harke om samen te rijden: gezelliger en zo kan ik nog wat leren ook.
Om 7 uur vertrokken we al uit Leeuwarden op weg naar Den Helder. Daar aangekomen waren we wat vroeg: we hebben nog even een paar rondjes gereden op het thuisparcours van de organiserende vereniging: http://www.hrtcdok.nl/. Wat hebben ze mooie faciliteiten! Een mooie wegbaan en daar tussendoor een leuk MTB parcours. Met Harke daar al een paar rondjes op verkend. Een steile helling op nat drassig gras is voor mij/mijn fiets/smalle banden net even teveel van het goede...

Even voor vertrek sloten 2 clubgenoten van Harke nog aan: Maarten en Sebastiaan. En zo konden we samen vertrekken naar de boot.
Vanaf de boot werd er zo ongeveer gesprint om een mooie plek vooraan in het veld te krijgen. Het was net een cyclo... Ik bleef bij Harke, Maarten en Sebastiaan, want had nog geen idee wat me te wachten stond.

Gespot

Clubkampioenschap tijdrijden 2010

Een tikkeltje aan de late maar hier dan toch een kort verslag en uitslagen van het CK tijdrijden op 26 september jongstleden.

Het parcours van de tijdrit was 13,5 kilometer en de deelnemers kregen onder hun wielen achtereenvolgens zand, blubber, asfalt, steenslag, klinkers, weer wat zand, bosgrond, een paar bultjes, iets meer bosgrond en tenslotte nog wat zand te verstouwen. 15 razend enthousiaste deelnemers werden verwelkomd, starvolgorde bepaald, tips en tricks uitgewisseld, gebak gegeten, parcours verkent en warm gefietst.

Het gehele parcours was uitgezet met linten en was prima te volgen. Een paar jongetjes  vonden het afzetlint echter ook leuk staan op hun  crossfietsjes waardoor een enkeling tijdens de tijdrit een cruciale bocht miste. In de tijden van de bochtenmissers werd dit bij de finish aangepast.
De opkomst bij de dames was gering te noemen, er stond zelfs geen enekele dame aan het vertrek zodat tot op de dag van vanaag compleet onduidelijk is wie de beste tijdrijdende dame van de club is. "For this time we see it through the fingers ladies!". De heren bleven over en streden in twee categoriën om de eer en de prijzen.

In de catergorie heren tot 40 jaar mag Arjan Broekema zich tot de volgende tijdrit clubkampioen noemen. Hij ronde het 13,5 kilometer lange parcours in 29.54 minuten. In de categorie heren 40+ was Wietze Gorter de beste. Met een tijd van 30.10 was hij slechts 16 seconden minder snel dan Arjan. Heren, gefeliciteerd! De echte beker is misschien inmiddels al in jullie bezit en anders is deze onderweg.

De complete uitslag per categorie:

Heren tot 40 jaar:

Heren vanaf 40 jaar:

1. Wietze Gorter 30.10
2. Harke F van der Meulen 32.15
3. Robert Degen 33.12  (Tevens winnaar voorzittersklasse)
4. Kick Millenaar 34.02
5. Erik Klaassen 36.26
6. Martin Simens 36.35
7. Ties Martens 38.23
8. Anton Boerema 39.23

Verslag dierendagtocht 3 oktober 2010

Om half tien was tegenover de Norgererg de graltoep compleet om te beginnen met de dierendagtocht.

Na eerst de oosterse duinen onveilig te hebben gemaakt gingen we via Westerveld naar het Tonckensebos waarna we na wat zoeken en langs slootkanten en via weilanden richting Veenhuizen gingen.

Hier staken we de weg over naar het Bankenbosch waar het behoorlijk drassig bleek te zijn en al glijdend kwamen we in Veenhuizen hier zijn we na een rondje gevangenis in een bos beland waar je door het hoge gras geen idee had van de ondergrond zodat je soms in een diepe geul kwam waardoor je bijna over je stuur ging, zonder ongelukken in Een aangekomen waar we natuurlijk de rotonde hebben meegepakt om daarna het Marke van Een hebben verkend.

Zodra we dit bos achter ons hadden gelaten konden we op adem komen op een stuk verhard tot we aankwamen bij het bos bij Een west, hier hebben we nog een leuk rondje gemaakt en ging het weer door naar de zwartendijksterschans die we op hoogte hebben gerond.

Om bij de volgende uitdaging te komen moesten we weer een stukje terug om via een boerenpad en een greppel in het bos te komen waar je eigenlijk geen pad hebt maar waar je wel erg leuk door kunt fietsen, dat dit niet geheel ongevaarlijk is ondervond ons nieuwe lid Sebastiaan die op een glad dwarsliggend boom stammetje onderuitging zodat zijn knie onzacht in aanraking kwam met iets hards.

Na enig heen en weer gespring toch weer kranig doorgetrapt om zo de knie geen gelegenheid te geven om stijf te worden.

Verslag seizoensopeningstocht 5 september 2010

alt

Vanmorgen vroeg op pad richting Gieten waar we op het Brummelkamp werden opgevangen door iemand die goed op de hoogte is van alle mooie single tracks en andere paadjes in de omgeving.
Deze persoon bleek niemand minder te zijn dan Maarten van der Valk….

Om half tien was de hele groep compleet en kon de tocht beginnen.

verslag bouwvakkerstocht 1 augustus 2010

alt

We hebben vandaag de bouwvakkerstocht gereden en het was weer een echt mooi Onne tochtje alt

We begonnen met een man of 10 (weer geen vrouwen dus alt) eerst over het industrie terrein van Roden langs een visvijver en dan ri Roderwolde. Hier gingen we door het Kleibos. Onne heeft ons na afloop even uitgelegd waarom dit zo heet. Vervolgens ging we terug ri Roden en net voor de golfbaan links af. Onne kennende weet je dat wordt voor de brug re langs de walkant van het Lieverensediepje alt  Maar nee hij had een omtrekkende beweging door eerst ri sterrenbos te gaan om vervolgens vanaf de andere kant langs het water te gaan. deze walkant was verrassend goed te doen. Toen maar over de brug en vervolgens ... ja hoor na 200m weer rechts langs een sloot. Toen we uiteindelijk weer harde ondergrond hadden wilden we even het gras tussen onze onderdelen verwijderen. Dit konden we beter laten want we kregen nog veel meer graswerk.

Tecklenburg zondag 4 juli 2010

altalt

Op zondag 4 juli hebben we de toertocht in Tecklenburg gefietst met: Pascal, Rutger, Martin, maarten, Joost, Erik, Gerke, Kick, Harke, Johan, Eltjo, Ruben en David en Laurens, in totaal 14man. Rond half negen vertrokken we vanaf het verzamelpunt bij de Euroborg naar Tecklenburg,. waar we om ongeveer kwart over tien aankwamen op de camping. Johan en zijn vrouw Linda ontvingen ons met koffie alt Na alle fietsen uit de auto gehaald te hebben vertrokken we over de weg naar Tecklenburg. Langs het dorpje was nog een wielerwedstrijd, waar we even hebben staan kijken. Na eerst door het prachtige dorpje gereden te zijn. kwamen we op een bospad waar we nog een andere groep tegenkwamen met de mannen van Belga. Daarna een aantal snelle afdalingen en pittige klimmetjes in het bos, met af en toe trappetjes en boomstammen op het pad. Toen kwamen we bij een uitkijkpunt waar een groepsfoto is gemaakt

Verslag zomertocht zondag 6 juni

Het was weer een mooie rit vandaag. Na even wachten op Ruben (die ook nog z'n telefoon thuis had laten liggen) zijn we met z'n 8-en (Peter, Kees, Kick, Mark, Rutger, Pascal, Ruben en ik) begonnen aan de route in Appelscha. We hoorden dat Jos, Kike en Paul ook nog ergens onderweg waren, maar dat zou te lang gaan duren...

Na een klein stukje parkoer van Appelscha kwamen we meteen alweer bij de verbindingsroute met Diever.
De mtb-route in Diever was redelijk stoffig, maar was erg goed te berijden. Af en toe een stukje mul zand, maar dat houdt je scherp!
AfbeeldingAfbeelding

Verslag van de Bevrijdingstoertocht 2010

altaltalt

Enthousiast geworden door het volgen van de 6 weekse NFTU fiets fit/ MBT clinic, die overigens uitstekend werd verzorgd door de gebroeders Belga, ben ik medio april lid geworden van de Noordelijke ATB vereniging. Na de training van 21 april bij de Kardingerbult leek het mij leuk om mee te doen aan de volgende uitdaging, de 43 km lange Bevrijdingstoertocht 2010.

Dus zondagochtend 2 mei was ik om 9.15 uur op de parkeerplaats bij de Norgerberg en maakte hier kennis met Harke. Na elkaars klassieke auto’s te hebben bewonderd kwamen de andere deelnemers, Onne , Meine, Peter, Maarten en Eltjo ook aan. Met Onne als voorrijder vertrokken we snel daarna het bos in. Bijna boven op de eerste bult ging ik al onderuit over een paar boomwortels, te vroeg uit het zadel en meteen geen grip meer met het achterwiel…

Zomaar een verslagje...

Na jarenlang lid geweest te zijn bij de Noordelijke ATB Club ben ik ruim twee jaar geleden verhuisd richting Eindhoven.
Het mountainbiken is gebleven en zo stond ook ik afgelopen zondag weer samen met een kleine groepering bij de Albert Heijn in Roden voor een rondje biken onder leiding van Jos.

Na even warm gedraaid te zijn vanuit Eelde richting roden, even gewacht te hebben bij de Albert Heijn op David (“de training start toch altijd bij de Norgerberg”), Paul (“ de trainer is ook altijd vijf minuten later” ) en de trainer. Zijn we met een klein groepje via het Ronostrand en een aantal verdwaalde bossages tussen de ruilverkaveling richting Bakkeveen gereden. Hier had Jos zijn eerste training voor de groep in petto. Onder luide aanmoediging van de aanwezige schapen (beeeeh!!) werdt er als afsluiting van dit kleine rondje met klimmetjes, bochtjes, en een drop-offje nog een tijdrit gereden. Tim won deze met minimaal twee vingers in zijn neus. Waarbij Jos en ondergetekende zich stukbeten op zijn tijd. De rest durfde geen tijd neer te zetten.

Na afloop nog over de singletracks bij Bakkeveen racen, koffie bij de drie provinciën en ‘spinnend’ (ik was op de singlespeed) weer terug richting Norg en Eelde.  65km op de teller en ongeveer 4,5u van huis geweest.

Tot slot de tijden:

Tijdrit over één ronde

Jos 59.04
Rinse 1.00.28
Tim 58.65

Tijdrit over de inverse ronde

Jos 1.07.32
Rinse 1.07.78
Tim 1.02.16

Rinse Appelstroop Tjeerdsma

paashaastocht 2010 het verslag(je)

altVanmorgen naar schipborg gereden om de paashaastocht te gaan rijden, David stond samen met Ruben en Erik al op de parkeerplaats van

restaurant  “de Drentsche AA”.

Volgens David werd het kwart voor elf droog en konden we beter eerst een kop koffie gaan drinken.
Helaas was het restaurant nog niet open en besloten we (na de kippen een halve liga koek te hebben gevoerd) toch maar te gaan fietsen in de motregen.
Gelukkig werd het snel droog en hebben we een paar keer bijna de zon gezien.
We gingen in cologne achter David aan die ons heel wat single tracks, slootdoorgangen (waarvan er één  alleen door Ruben foutloos werd genomen) flinke waterplassen en bruggetjes heeft laten fietsen.

Hier en daar was het bijna overleven om de overkant te bereiken, toch is er niemand van ons onderuit gegaan.

Voorjaarstocht / mtb marathon Ruinen 7 maart 2010

alt
De voorjaarstocht is dit jaar (net als vorig jaar) gecombineerd met de mtb marathon van Ruinen.
Om negen uur stond er al een aantal fanatieke leden klaar om de nodige kilometers weg te trappen.
Het was de eerste tocht in dik twee maanden, die niet is afgelast, en de meeste van ons hadden dan ook de nodige moeite om deze tocht tot een goed einde te brengen .
Meteen in het begin hadden we de eerste verassing al te pakken, Na een bultje te hebben genomen en “cheese” te hebben gezegd naar de fotograaf moesten we via een pallet een vrachtwagen aan de achterkant binnenrijden waarna we er voor aan de zijkan via trapsgewijs opgestapelde pallets weer uit konden hobbelen.
Johan en Maarten hadden meteen in het begin al een heel redelijk tempo wat de laatst genoemde later toch wel opbrak, Onne, Peter en Harke besloten om op eigen tempo de 70 km. te gaan fietsen.
De route leidde ons over bevroren landen leuke single tracks en zelfs hier en daar nog ijs en sneeuw gedeelten (en een enkele waterplas waar Maarten volop doorheen is gegaan).
De eerste rust was in de buurt van Havelte, waar we het mooiste gedeelte van de vaste atb route hebben genomen, en waar ons op bouillon en krentenbol en heuse echte bakkers cakejes werd getracteerd.
Daarna werd er nog menig heuveltje genomen waar niemand moeite mee had door de nog steeds harde ondergrond.
Bij de routesplitsing 50 of 70­/110km. waren Onne en Harke van plan om de 50 route te gaan nemen, maar na overleg met Peter werd toch besloten om voor de 70 te gaan met de toezegging dat Peter het iets rustiger aan zou doen (wat hij later toch niet bleek te kunnen), Johan en Maarten waren ondertussen in geen velden en wegen meer te bekennen maar werden toch nog door de groep ingehaald omdat Johan lucht in zijn voorband aan het pompen was (wat Maarten wel erg prettig vond omdat hij op deze mannier ook nog even uit kon rusten).
Vanaf dat punt is de hele groep bij elkaar gebleven, in ieder geval tot de tweede rust (die ook alweer prima voor elkaar was) want daar besloot Johan heel dapper voor de 110km. te gaan.
De rest van de groep is vrij rustig naar Ruinen terug gefietst waar we na dik 70 km. voldaan na een warme douche en een bak snert huiswaarts keerden
alt

meest avontuurlijke snerttocht ooit....

Zondag 7 februari was het weer onze 1ste zondag van de maand club toertocht die deze keer was omgedoopt tot "snerttocht".
Helaas was de tocht in Borger komen te vervallen (met deze tocht zouden wij onze snerttocht gaan combineren)  door slechte terrein omstandigheden waardoor wij hebben besloten om vanaf onze vaste stek te vertrekken.
We vertrokken wat later dan gebruikelijk om dik half tien (omdat iemand van de toercommisie was verdwaald in het bos) nadat Onne had gevraagd of we voor een avontuurlijke tocht of voor asfald rijden kozen, Jannes gaf meteen te kennen voor de avontuurlijke variant te gaan waar de rest mee instemde.
Meteen in de Langeloërduinen begon de ijsbaan al en was het glibberen en glijen van heuvel naar heuvel. We hebben nog nooit een tocht gefietst waarbij we zoveel naast het pad hebben gefietst als met deze snerttocht
Gewoonlijk wordt er vaak in een verslag vermeld wie er allemaal onderuit zijn gegaan maar bij deze tocht was dat niet bij te houden
Wel kunnen we nog vermelden dat Onne als een van de eerste een mooie 180 graden maakte (waarna menigeen zou volgen) Jannes heeft nog een mooie koprol gemaakt, Harke ging hard onderuit bij het Oostersche veld, Peter is nog een paar keer gaan liggen, alleen Maarten heb ik niet onderuit zien gaan maar volgens hem is hij slechts één keertje onderuit gegleden.....
Nadat we de Oosterduinen hadden verkent gingen we via het Noordsche veld (waar sommige paden vermeden werden omdat het niet te doen was) door Zeijen om een rondje om de zandafgraving te gaan ,waar het bevroren zand nog zeer veradelijk bleek te zijn, waarne we via Peest langs allerlei single tracks weer op Norg aangingen.
Bij de Norgerberg aangekomen smaakte de snert prima en kon een ieder weer veilig naar huis.
Na deze tocht kunnen wij ons toch wel voorstellen waarom de ntfu tochten de laatste tijd zo vaak worden afgelast.

KNWU Licentieprocedure 2010

Vanaf vandaag ( 2 november 2009) kunt u weer starten met de aanvraag voor de licenties van 2010. Voor 2010 verloopt het aanmelden van nieuwe leden en het aanvragen en versturen van de licenties gelijk aan 2009. Hier vindt u informatie waar regelmatig vragen over worden gesteld. Of ga naar tabblad Commissies => Wedstrijdcommissie